اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

امام‌جمعه شهمیرزاد با تاکید بر اینکه حفظ و نگهداری درختان از کاشت آن مهم‌تر است، گفت: سیراب کردن یک درخت به‌اندازه سیراب کردن یک انسان تشنه لب ثواب دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام‌ سید داوود احمدپناه صبح سه شنبه در خلال آیین کاشت نهال در شهمیرزاد اظهار داشت: اسلام برای کشاورزی اهمیت ویژه‌ای قائل شده و اگر کسی خاک و آب داشته باشداما گرسنه بماند از رحمت خدا به دور است.

وی با تصریح بر اینکه انسان با نگاه کردن به فضای سبز به یاد عظمت خدا می‌افتد، اهمیت فضای سبز را این‌چنین بیان کرد: سیراب کردن یک درخت به‌اندازه سیراب کردن یک انسان تشنه لب ثواب دارد.

امام‌جمعه شهمیرزاد تاکید کرد: درختان مانند انسان‌ها دارای ارزش هستند و برای حفظ آنان باید تلاش شود.

وی خاطر نشان کرد: شهمیرزاد به آب و هوا و درختان بزرگش زنده است و در صورت بی‌توجهی به کویری لم‌یزرع و بی‌آب و علف تبدیل خواهد شد.

احمدپناه تأکید کرد: حفظ و نگهداری از درختان از کاشت درختان مهم‌تر بوده و همه مسئولان و مردم باید همان‌طور که درخت می‌کارند، در حفظ و نگهداری این درختان نیز کوشا باشند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
نوری همدانی: ویژگی قیام الهی به صحنه آوردن دین در زندگی مردم استآیت‎الله نوری‌همدانی با بیان اینکه اگر شخص خود را نسازد نمی‎تواند جامعه را بسازد، گفت: ما در برابر اجتماع مسئول هستیم و همان مسئولیت را که در برابر خانواده خود داریم باید نسبت به اجتماع هم داشته باشیم.
کیهان - به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در دیدار اعضای اداره حراست سازمان محیط زیست با بیان اینکه اگر شخص خود را نسازد نمی‎تواند جامعه را بسازد، تصریح کرد: انسان یک موجود اجتماعی است و احتیاجاتی دارد که فقط در اجتماع می‎تواند آن را تأمین کند.
وی با تأکید بر اینکه ما در برابر اجتماع مسئول هستیم و همان مسئولیت را که در برابر خانواده خود داریم باید نسبت به اجتماع هم داشته باشیم، افزود: مسئله محیط زیست مسئله مهمی است و مردم باید خود، محیط زیست اطراف خود را بسازند.
آیت‎الله نوری‌همدانی با اشاره به اینکه محیط زیست باید محیطی پاک و سالم باشد، ابراز داشت: وظیفه دولت و حکومت بسیار سنگین است چرا که همیشه قدرت در دست دولت‏ها بوده و باید از این قدرت در برابر جامعه احساس مسئولیت کنند. این مرجع تقلید در پایان با بیان اینکه باید در زمینه محیط زیست با استفاده از رسانه ملی فرهنگ‌سازی شود، ابراز داشت: باید برای مردم تبیین شود و آنها را نسبت به محیط زیست اطراف خود آگاه کنیم تا بتوانیم فضای سالمی در شهر و اطراف آن داشته باشیم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 دی 1393برچسب:نوری همدانی,محیط زیست,مردم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  یک استاد حوزه علمیه قم گفت: نگاه دین به محیط زیست کریمانه و مبتنی بر شکرگزاری از نعمت های الهی است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین ˈ سعید جوادی آملیˈ در همایش اسلام و محیط زیست که در سالن جلسات نمایشگاه بین المللی استان قزوین برگزار شد، افزود: سه پایگاه اساسی برای دین مداران وجود دارد که باید در خصوص آنها به صورت جدی اندیشید.

وی اظهارکرد: باید این پایگاه های اساسی را به مردم معرفی کرده و پس از شناخت، آنها را به صیانت دعوت کنیم.

حجت الاسلام جوادی آملی خاطرنشان کرد: اولین پایگاه حقوق محیط زیست است که آیت الله جوادی آملی در کتاب خود از آن به عنوان حق اساسی یاد کرده و برای صیانت و حراست از آن نیز تکالیفی را برای انسان مطرح کرده است.

حجت الاسلام جوادی آملی خاطرنشان کرد: حقوق محیط زیست در کشورهای توسعه یافته جایگاه قوی را پیدا کرده و اگر ما بخواهیم به این جریان اجتماعی برسیم، باید عزم جدی و ملی داشته باشیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 5 دی 1393برچسب:حوزه, محیط زیست,جوادی آملی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در فتوایی استعمال سیگار و دخانیات را حرام اعلام کرد.

هشت صبح: آیت الله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به فتوای حرمت استعمال دخانیات گفت: ما فتوایی درباره سیگار دادیم و گفتیم کشیدن سیگار و دخانیات حرام است و دلیل ما نیز روشن است.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: اطبایی که در این راه فعالیت می کنند پیش ما آمده و گفته اند 120 نوع بیماری است که بر اثر کشیدن سیگار و دخانیات به سراغ انسان می آید؛ برخی از این بیماری ها سرطان، گرفتگی عروق و سکته مغزی و سکته قلبی است.

وی خاطرنشان کردند: ما می گوییم قول اهل خبره بلکه اجماع آنها را باید در این مسئله پذیرفت و نیز می‌گوییم استعمال چیزی که این همه ضرر دارد باید حکم به حرمت آن داد.

وی بیان کرد: اخیرا در آمار آمده است تعداد افرادی که بر اثر استعمال دخانیات و قلیان در سال از دنیا می‌روند بیش از افرادی است در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه ما طبق موازین فقهی عمل می‌کنیم ادامه داد: در فقه اگر مسئله‌ای خوف ضرر داشته باشد گفته می‌شود که انجام ندهید، چطور مسئله‌ای با این میزان از ضرر که اهل خبره به آن شهادت می‌دهند، نباید حکم به حرمت آن داد؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 29 آذر 1393برچسب:مکارم شیرازی,سیگار,دخانیات,فتوا,حرام, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

از آن جا که بقای نسل بشر و دوام جوامع انسانی در گرو بهداشت و سلامت جامعه است، لذا دین اسلام با حرام نمودن خبائث و بدی ها و حلال کردن پاکی ها و پاکیزگی ها، راه رسیدن به این مقصود و هدف را فراهم ساخته است..

حجت الاسلام والمسلمین مهدی تقی زاده درهفته محیط زیست درگفتگو با کمال نیوز  گفت: منابع طبیعی و محیط زیست سرمایه های جبران ناپذیری هستند که برای صیانت از آنها لازم است فرهنگ حفاظت از محیط زیست در جامعه نهادینه شود.

 وی اظهار کرد: اقشار مختلف مردم با آگاهی از آثار زیان بار آلودگیهای زیست محیطی و با نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از منابعی چون آب، خاک و هوا در جامعه باید از میزان خسارتهای وارد شده به محیط زیست بکاهند.

امام جمعه دابو و دشت سرآمل  با اشاره به افزایش رو به رشد روند شهرنشینی و توسعه فعالیتهای صنعتی و کشاورزی در جوامع امروزی گفت: طی چند سال آینده در بسیاری از کشورهای جهان مقوله پسماندهای بخش کشاورزی و صنعتی، مسائل محیط زیست انسانی و طبیعی را با مشکلات زیادی مواجه می کند.

وی بیان داشت : تمامی اقشار مختلف مردم برای کاهش میزان پسماندها و زباله ها شهری، جلوگیری از تخریب و آلوده سازی منابع زیست محیطی باید تلاش بیشتری داشته باشند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 11 آذر 1393برچسب:امام جمعه,دشت سر آمل,محیط زیست,اسلام,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مخالفت آیت الله سید صادق روحانی با ...بر متصدیان امور مملکتی واجب است حتی المقدور از پارازیت جلوگیری کنند.

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) نوشت:حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی به پرسش شفقنا درباره آسیب های احتمالی پارازیت بر بدن پاسخ گفته است.

با توجه به بهره برداری دشمنان اسلام از شبکه های ماهواره ای جهت پیگیری و انتشار اهداف خود بر ضد اسلام و ضد منافع جهان اسلام و ضد فرهنگ جوامع اسلامی ازیک سو و آسیب ارسال پارازیت بر روی این امواج ماهواره ای که منجر به افزایش احتمال بروز اختلالات عصبی و مغزی، آریتمی قلبی یا توقف حرکت قلب، مرگ کودکان و نوزادان، ابتلا به سرطان خون،  ام اس و بیماری های صعب العلاج و به مرور زمان مرگ خاموش مسلمانان  و سایر شهروندان کشورهای اسلامی می شود از سوی دیگر، آیا ارسال این پارازیت ها به لحاظ شرعی مجاز است یا خیر و چه حکمی دارد؟

بسمه تعالی جلت اسمائه

اگر عوارض ارسال پارازیت به همان نحو است که نوشته اید بر متصدیان امور مملکتی واجب است حتی المقدور از آن جلوگیری کنندو در صورت عدم قدرت بر جلوگیری از این کار، موظف هستند که اشخاص مبتلا به بیماری های ناشی از ارسال امواج را معالجه کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 24 آبان 1393برچسب:سید صادق روحانی,پارازیت,استفتا,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مرحوم آیت الله بهجت: این گونه مزاحمت ها از جانب ما مسلمانان حتى نسبت به فرد غیر مسلمان هم جایز نیست.

خبر آنلاین - مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت، در نقلی که در کتاب «در محضر حضرت آیت الله العظمى بهجت» از ایشان ذکر شده درباره شیوه عزاداری هیات ها در ماه محرم نکته مهمی را یادآوری کرده است که در ادامه می خوانید.

«بلند کردن صداى بلندگوهاى مساجد و روضه خوانى ها اگر به اندازه اى باشد که هرکس بخواهد بخوابد، بتواند بخوابد، اشکال ندارد. در غیر این صورت، یعنى اگر بلند کردن صداى بلندگو به اندازه اى باشد که هر کس بخواهد بخوابد نتواند بخوابد، خلاف سیره متشرعه است؛ زیرا ممکن است در اطراف مسجد یا تکیه، فردى مبتلا به مرض قلبى باشد و یا شخصى غیر مریض در اطراف باشد که بخواهد فرداى آن روز، سر کار برود و نتواند بخوابد، آیا مزاحمت او که مى خواهد روزى عالیه خود را تامین کند، اشکال ندارد؟!

اگر انسان مسلمان بخواهد متمدن به تمدن اسلام باشد و دیگران را به حقایق اسلام دعوت کند، یا افراد مسلمان را در اسلام برقرار و ثابت نگاه دارد که به بلاد مختلفه کفر فرار نکنند، باید کاملا حقوق و حدود اسلامى را بشناسد و به آنها عمل کند. شاید ایجاد این گونه مزاحمت ها حتى براى فرد غیر مسلمان هم از ما جایز نباشد. با رعایت اخلاقیات و رفتار صحیح اسلامى، افراد غیر مسلمان هم به اسلام و مسلمان ها گرایش پیدا مى کنند.»



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 آبان 1393برچسب:آیت الله بهجت,بلندگوی عزاداری,مزاحمت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
با فرا رسیدن ماه محرم و آغاز سوگواری به مناسبت این ماه، دسته جات عزاداری در کوچه و خیابان ندای یا حسین سر می دهند اما در این میان هر سال که می گذرد سبک عزاداری ها تغییر یافته و حتی در برخی اوقات فلسفه آن رو به فراموشی می رود.
 
به گزارش خبرنگار مهر،  صدای تلاوت قرآن از پشت درهای خانه به گوش می رسد، حاج احمد با شنیدن صدای تلاوت  قرآن به یاد روزهایی می افتد که در جمع هزاران جوان ایرانی برای مقابله با دشمن خودشان را برای جنگ آماده می کردند، رقیه همراه همیشگی روزهای بی کسی پدر جانباز موجی اش به خاطرات شیرین تر از تلخ او گوش می دهد و پدرش شروع به تعریف خاطرات خود از جنگ می کند، هر لحظه که می گذرد شور و حال خاطرات حال پدر را تغییر می دهد.

دسته شاه حسین گویان جلوی درهای خانه با شروع نوحه های مداح آغاز می شود و شنیدن صدای یا حسین، بغض پدر را می فشارد و پدر به دخترش رقیه شروع لحظات جنگ را تعریف می کند که پس از مقابله با دشمن یکی از عزیزترین دوستان خود را از دست داد و او از لحظات جان دادن دوستش که در چه حالی از دنیا رفت تعریف می کند.

اشک های مظلومانه رقیه آرام آرام بر روی گونه های سرخ شده اش می ریزد و صدای سکوت اتاق با شروع طبل های دسته جات حسینی می شکند و رقیه تنها شاهد لرزیدن دست و پای پدر برای کمک به پدرش دنبال کسی می گردد و هنگام باز کردن در خانه با کثرت جمعیت عزاداران جلوی در خانه مواجه می شود و بدون داشتن چاره ای که نمی خواهد برای کمک فریاد کند پیش پدر بازمی گردد و با دادن قرص آرام کننده ای زخم سکوت خاطرات پدرش که در یک لحظه با صدای طبل شکست را آرام می کند.

سال ها است که طبل زنی در دسته جات حسینی وجود دارد و آلودگی صدا ایجاد کرده و باعث آزار و اذیت جانبازان موجی، بیماران در بیمارستان ها و منازل شده و سبب شکایات مردم از برگزار کنندگان عزاداری ها می شود لذا توجه به این مسئله امری بسیار ضروری است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 مهر 1393برچسب:محرم,طبل,آلودگی صدا,جانبازان,بیماران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آیت الله موسوی اردبیلی خواستار توجه مردم به مسائل زیست محیطی شدآیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید، خواستار توجه جدی مردم به موضوع رعایت مسائل زیست محیطی شد.


به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید در دیدار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با وی افزود: بحث محیط زیست در اسلام بسیار اهمیت دارد و این مقوله از جایگاه ارزشمندی از نظر شرعی و آموزه های دینی برخوردار است.

وی ابراز داشت: مردم آنچنان که باید و شاید به حفظ محیط زیست به ویژه استفاده درست از آب توجه نمی کنند و باید در این زمینه فرهنگ سازی لازم صورت پذیرد.

آیت الله موسوی اردبیلی با اشاره به این که هدر دادن و آلوده کردن آب ازنظر شرعی قابل قبول نیست، افزود: سازمان محیط زیست و دیگر سازمان های مرتبط باید در این زمینه فرهنگ سازی کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 1 مهر 1393برچسب: محیط زیست در اسلام,آیت الله موسوی اردبیلی,معصومه ابتکار,مرجع تقلید, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیرکل محیط زیست استان تهران با توجه به خشکسالی های اخیر از رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اقامه نماز باران را درخواست و ابراز امیدواری کرد که این قبیل اقدامات با عنایت به عقبه دینی و مذهبی مردم و توجه آنها به احادیث و روایات مربوطه در کاهش مصرف بی رویه آب اثربخش باشد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی حیدر زاده با اشاره به اینکه بحران کم آبی و خشکسالی نه تنها به محیط زیست و اقتصاد لطمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد بلکه مستقیما سلامت و بهداشت عمومی را هدف قرار می دهد، تصریح کرد: برپایه اخبار واصله از هواشناسی کشور کاهش تعداد روزهای بارانی در پاییز حکایت از این دارد که تا پایان آبان ماه فقط شاهد دو روز بارش باران در کلانشهر تهران خواهیم بود و با توجه به گزارشهای موجود از ذخایر آبی در استان تهران این به معنی فاجعه ای است که قطعا مشکلاتش در آینده نزدیک پدیدار خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: با توجه به اهمیت بالای موضوع، مکاتبه ای با حجت السلام و المسلمین تقوی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به انجام رسید و درخواست اقامه نماز باران به صورت یکپارچه در سراسر کشور با توجه به موضوع کم آبی خصوصا در استان تهران مطرح شد.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 29 شهريور 1393برچسب:نماز بازان,خشکسالی,شورای سیاستگذاری ائمه جمعه,مصرف بی رویه آب,بارش باران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

زیست بوم : گزارش تصویری نشست یک روزه اخلاق و محیط زیست در تهران

اکساندر دیمتروویچ

 برای مشاهده ادامه تصاویر، گزینه "ادامه مطلب" را انتخاب کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 17 شهريور 1393برچسب:اخلاق و محیط زیست,نشست بین المللی,دانشگاه محیط زیست,اکو,یونسکو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نخستین نشست بین المللی اخلاق و محیط زیست برگزار شدنخستین نشست بین المللی اخلاق و محیط زیست با حضور جمعی از چهره های برجسته محیط زیستی و دینی دنیا با هدف ایجاد جریان های فکری در زمینه اخلاق محیط زیستی برگزار شد.

به گزارش زیست بوم، نخستین نشست بین المللی اخلاق و محیط زیست با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور، صلاح زواوی سفیر فلسطین در ایران، آیت الله محقق داماد حقوق دان و استاد حوزه و دانشگاه، اساد پروهیچ عضو هیات علمی دانشگاه زاگرب، پرفسور منظور سومرو رئیس بنیاد علوم اکو، اوزر چنار عضو هیات علمی دانشگاه سارایوو، خانم سوفیا نماینده یونسکو در تایلند و جمعی از نمایندگان مجلس، سفرا، اندیشمندان و دانشجویان در پارک پردیسان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این نشست یک روزه که توسط دانشگاه محیط زیست و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و انستیتو علوم و فناوری های زیست محیطی اکو برگزار شد، علاوه بر سخنرانی صاحب نظران، نشستی با حضور هفت نفر از اساتید این حوزه برگزار شد.

پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم، حامی رسانه ای این نشست بود.

تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 17 شهريور 1393برچسب:اخلاق و محیط زیست,نشست بین المللی,دانشگاه محیط زیست,اکو,یونسکو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - قدس آنلاین در گفتگویی با امام جمعه مشهد آیت الله علم الهدی با عنوان "دنیا تشنه اخلاق و روش زندگی پیامبر است" به بررسی شخصیت پیامبر اعظم (ص) و سبک زندگی ائمه طاهرین پرداخت. در بخشی از این گفت و گو به انحرافات در مراسم عزاداری محرم اشاره شده است که با توجه به ارتباط آن با آلودگی صوتی به شرح زیر تقدیم خوانندگان اکسیژن می گردد:

نحوه اجرای مراسم عزاداری در طول قرنها دستخوش تغییرات مختلفی بوده است، اما عزاداری ایده‌آل چه ویژگی هایی باید داشته باشد و به عبارتی دیگر شاخصه‌های عزاداری مطلوب را در چه مـــواردی می‌توان جست؟

برای عزاداری مطلوب باید افراد بنشینند و برنامه ریزی کنند. آن چیزی که مطلوب ما است این است که عزاداری ها و خود ماهیت متفاوت جریان کربلا را با همه وقایع جانسوز و دلخراش آن متفاوت نشان دهیم. یعنی الان فرض بفرمایید مسئله شهادت سیدالشهدا(ع) به عنوان کشته شدن یک انسان در محاصره چندین هزار آدم که یک مرتبه همه بریزند و صحنة دلخراشی به وجود بیاید، این در ادبیات عزاداری ما منعکس می شود. جزئیات مظلومیت حضرت منعکس می شود. با ادبیات مختلف و ذوق های مختلف و با استعاره ها، تشبیه ها و با اجرای برنامه های هنری بیان می شود. اما چرا اینطور شد؟ ماهیت قضیه چه بود؟ یعنی شما کلمه حسین را بردارید و یک کلمه دیگر به جای آن بگذارید و همه تصویرها را در قالب شعر و ادبیات بیاورید، خوب چه تفاوتی کرده است؟ عزاداری مطلوب آن است که ما آن واقعه را متفاوت کنیم و وقتی می خواهیم ویژگی هایش را بگوییم ماهیت این قضیه و تفاوتش با سایر فاجعه ها و مظالم مشخص شود.

یکی هم موارد خرافاتی است که در عزاداری وجود دارد و هر چه هم می گوییم فایده ندارد. چیزی که الان خیلی در هیئات و دسته‌جات عزاداری به عنوان یک اصل قطعی شناخته شده وجود این طبل های گوش خراش است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 25 مرداد 1393برچسب:آلودگی صوتی,طبل,عزاداری,امام حسین,عمر سعد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رویکرد آیت­ الله دکتر سیدمصطفی محقق­ داماد در کتاب الهیات محیط­ زیستآیت­ الله دکتر سیدمصطفی محقق­ داماد در کتاب الهیات محیط­ زیست با استناد به حدود ۲۰۰ آیه از قرآن کریم، در بخشی تحت عنوان «دیدگاه قرآن درباره محیط زیست» به تببین و واکاوی برخی نکات و واژه‌های قرآنی مرتبط با محیط ­زیست مانند سوگندهای قرآنی به مظاهر طبیعت می­ پردازد.

به گزارش شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -به نقل از مهر، بحران زیست­ محیطی که زندگی بشر معاصر با آن مواجه است را باید جدا از ریشه­ های زیست­ شناسی و تجربی آن و آنچه در حوزه علوم طبیعی، زیستی و تکنولوژی مطرح می­ شود، مورد بررسی قرار داد، زیرا بی­ شک از نوع بحران فکری و اخلاقی است و مادام که نگاه بشر به زندگی و جهانی که در آن زندگی می­ کند و محیطی که او را احاطه کرده است، تغییر نیابد قابل حل نخواهد بود. اما، سخن این است که راه­ حل از کجا باید آغاز شود؟

در کتاب حاضر که توسط یک عالم دینی (فقیه و حکیم) و حقوقدان نوشته شده، سعی شده است تا بحث بحران محیط­ زیست از منظر الهیات، فقه، فلسفه و ادیان مورد بحث و بررسی قرار گیرد چرا که مؤلف بر این باور است که پاسخ به سؤال فوق در شناخت علل و عوامل پدید آمدن این بحران نهفته است. دغدغه ­های محیط­ زیستی مقولاتی جهانی هستند. شاید هوایی که ما تنفس می­ کنیم مؤسساتی در قاره ­ای دیگر آلوده کرده باشند. سوراخ­ شدن لایه اوزون به خاطر تولید گاز فلوئور و کربن بر تمام انسان­ها تاثیر می­ گذارد. همچنین فقر و گرسنگی در یک کشور می­ تواند فشارهایی را بر منابع کشورهای مهاجرپذیر وارد کند. برخی معتقد هستند که غلبه روح سوداگری بر انسان معاصر و سیطره تمدن صنعتی او را به جان طبیعت انداخته و برای تأمین منافع خویش، کمر به نابودی طبیعت بسته است. در این رابطه می­ توان به نیچه فیلسوف آلمانی اشاره کرد که می گوید: «ما در زمانی واقع شده ­ایم که تمدنش در خطر نابودی به وسیله تمدن است».



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 6 مرداد 1393برچسب:محقق­ داماد - محیط زیست - الهیات محیط­ زیست - قرآن - کتاب - انسان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 عمل به آموزه های دینی و توصیه های اسلامی و استفاده از ظرفیت و جایگاه مردمی روحانیت نقش مهمی در کاهش چالش های زیست محیطی و ارتقاء فرهنگ عمومی در صیانت از نعمت های الهی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش اسلام و محیط زیست روز دوشنبه با حضور آیت الله باریک بین نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، حجت الاسلام سعید جوادی آملی فرزند عالم ربانی آیت الله جوادی آملی، ایوب رحیمی معاون سیاسی امنیتی استانداری، حجت الاسلام صادقی دادستان، حجت الاسلام علی نعمت اللهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، سردار میر حیدری فرمانده نیروی انتظامی و جمعی از روحانیون، ائمه جمعه و جماعات در سالن کنفرانس نمایشگاههای بین المللی استان قزوین برگزار شد.

 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 خرداد 1393برچسب:محیط زیست - دین - آیت الله - جوادی آملی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: محیط زیست از مسایل اساسی و بسیار مهم جامعه است که در سال‌های گذشته آنگونه که باید و شاید به آن در سطح کشور توجه نشده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی با بیان اینکه محیط زیست یک جایگاه ارزشمند، وسیع و گسترده بوده و در بردارنده بسیاری از حوزه‌های طبیعی و انسانی است، گفت: محیط زیست در حقیقت در همه شئون جوامع بشری تاثیرگذار است و با توجه به این جایگاه والا و ارزشمند باید بیش از پیش به آن توجه شود.

وی حفظ و حراست از محیط زیست را یک وظیفه و تکلیف همگانی دانست و ادامه داد: آحاد جامعه باید با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی دقیق و مستمر، نسبت به رعایت و حفظ مسایل زیست محیطی، دغدغه وجدانی و دینی داشته باشند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به آثار زیان‌بار اقتصادی و اجتماعی و آسیب‌هایی که عدم رعایت اصول و قوانین زیست محیطی به جامعه و کشور وارد می‌کند، تصریح کرد: باید با همکاری حوزه‌های علمیه، کار علمی و پژوهشی مناسبی درباره جایگاه محیط زیست در آموزه‌های دینی انجام شده و در اختیار مردم به ویژه نخبگان و صاحبنظران به منظور حضور موثر و همه جانبه آنها، قرار بگیرد.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی با بیان اینکه امیدواریم با تلاش همه جانبه مسئولان امر به سطح مطلوبی از شاخص‌ها و مولفه‌های زیست محیطی در کشور و در استان قم دست یابیم، گفت: باید با ارائه گزارش هفتگی در رسانه ملی (صدا و سیما) و آموزش گسترده همگانی، حفظ و حراست از محیط زیست به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و آحاد جامعه نسبت به این مسئله خطیر و حساس توجه و دقت نظر داشته باشند.

تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ 

مطالب مرتبط :

هشدار به مسئولان برای سقوط 70 پله‌ای محیط زیست

عدم رعایت امور زیست محیطی سبب آلودگی و تخریب طبیعت شده است



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 18 خرداد 1393برچسب:فاضل لنکرانی - محیط زیست - حوزه علمیه , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
امام جمعه اهل سنت عسلویه گفت: مردم شهرستان عسلویه به دلیل آلودگی هوا به امراض گوناگون دچار شده‌اند.
 
به گزارش سوک به نقل از فارس ، شیخ ابراهیم محمدی یکشنبه‌ شب در نشست مسئولان عسلویه با استاندار بوشهر اظهار داشت: مردم عسلویه سهم بسیار زیادی در حفظ ثبات منطقه دارند و باید بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات به این مردم ارائه شود.

وی افزود: جدای از همه مسایل و موضوعات موجود در منطقه، شایسته است که خدمات متنوع‌تر و باکیفیت‌تر و بیشتری به مردم عسلویه ارائه شود.

امام جمعه اهل سنت عسلویه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون آلودگی هوا در عسلویه یک معضل اساسی و مهم است که باید هم و غم مسئولان برای رفع آن به کار گرفته شود.

محمدی تصریح کرد: سقط جنین، بیماری‌های پوستی، آسم و ... از مهم‌ترین امراضی است که مردم منطقه دچار آن هستند و باید فکری اساسی برای این معضل شود.

وی بر لزوم استقرار ادارات دولتی در عسلویه تاکید کرد و گفت: مردم منطقه عسلویه برای کوچکترین مسائل اداری باید به شهرستان کنگان و یا مرکز استان مراجعه کنند که زیبنده مردم نیست و باید این مشکل رفع شود.

امام جمعه اهل سنت عسلویه افزود: در عسلویه سالها است که شاهد اتحاد و همدلی شیعه و سنی هستیم و به فضل خدا این وحدت هیچگاه به هم نخواهد خورد و مردم عسلویه برادرانه در کنار هم زندگی می‌کنند.

محمدی ابراز داشت: برخی نفوذی‌ها قصد دارند وحدت شیعه و سنی را در عسلویه خدشه‌دار کنند که هیچ زمانی به اهداف خود نمی‌رسند و مردم همواره برادرانه زندگی می‌کنند.

وی یادآور شد: از مسئولان می‌خواهیم که قدر این برادری و اخوت را بدانند و با تمام توان و ظرفیت برای رفع مشکلات مردم عسلویه گام بردارند.

تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳

عکس : بابک فیروزی - تابناک



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - عسلویه - امام جمعه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوای تهران ربطی به بنزین تولید داخل ندارد/ اختلاف نرخ ارز، پرسود تر از ارزان بودن خوراک پتروشیمی‌ها دولت قبل می توانست بنزین را مانند سالهای جنگ سهمیه ای و کوپنی کند و بنزین کمتر اما با کیفیت و غیر سرطانزا به مصرف کنندگان بدهد.

اکسیژن - در آخرین روز فروردین سال 93 عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص آلودگی بنزین تولید شده در کشور مطالبی را اظهار نمود که ذکر چند نکته را ضروری ساخت. ابتدا بخشی ازسخنان وی را مرور می کنیم و بعد به موارد قابل تذکر می پردازیم.

 شعری مقدم گفت: "با توجه به تحریم ایران در واردات بنزین، چاره‌ای جز کمک پتروشیمی‌ها برای جبران این کمبود در کشور با تولید بنزین نداشتیم".

وی افزود: "همانگونه که در دین ما هر زمان که فردی از گرسنگی به حالت مرگ بیفتد، حتی خوردن چیزهای حرام به حد نیاز لازم می‌شود، در کشور ما نیز همین اتفاق افتاد. آیا دولت باید اجازه می‌داد تا مملکت متوقف شده و از امکاناتی که داریم استفاده نمی‌کردیم؟"

 حال ضمن ادای احترام به جایگاه ایشان در نظام اداری کشور و قدر دانی از تلاشهای مجموعه وزارت نفت در تامین نیازهای اساسی کشور از صادرات نفت و فراهم کردن اعتبارات مالی مورد نیاز مملکت گرفته تا تولید سوخت و صدها محصول و ماده اولیه صنایع داخلی، به ویژه تلاشهای اخیر در ارتقای سوخت، دو نکته را یاد آوری می کنیم.

1- معاون وزیر نفت و بسیاری مقامات دیگر در چهار پنج سال اخیر از ناچار بودن کشور به تولید بنزین غیر استاندارد و آلوده کننده پتروشیمی سخن گفته اند، حال آنکه اساسا چنین چیزی وجود نداشت. همان طور که خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست هم به درستی اشاره نمود به فرض آنکه تحریمها مانع واردات بنزین مرغوب و استاندارد بوده، دولت آقای احمدی نژاد می توانست بنزین را مانند سالهای جنگ سهمیه ای و کوپنی کند و بنزین کمتر اما با کیفیت و غیر سرطانزا به مصرف کنندگان بدهد. خصوصا آنکه با راه اندازی سامانه موفق کارتهای سوخت در کشور زیر ساخت آن هم وجود داشت.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
استفتاء از 14 مرجع تقلید و استاد حوزه علمیه در مورد آزار دادن حیوانات؛
 
در پی اخبار و تصاویر منتشر شده در روزهای اخیر مبنی بر آزار و اذیت حیات وحش در سیرک ها و باغهای وحش کشور و شرایط بد نگهداری حیوانات در این اماکن، نظر 14 نفر از آیات عظام، مراجع تقلید و استادان حوزه علمیه در این زمینه گرفته شد که از نظر همه این علما آزار و اذیت حیوانات حرمت شرعی دارد و از فعالیت اماکنی که به آزار واذیت حیوانات می پردازند باید جلوگیری شود.
 
اکسیژن - نقض حقوق حیوانات شامل طیف وسیعی از اعمال نادرست انسانها می باشد که از شکار، گرفته تا نگهداری و بهره کشی نادرست و غیر اخلاقی در قالب دامپروری، نگهداری نامناسب به عنوان حیوان خانگی و دست آموز، استفاده توام با آزار در نمایشها و سیرک، به اسارت گرفتن در باغهای وحش، قاچاق و خارج کردن حیوانات کمیاب از زیستگاههای طبیعی، زنده زنده پوست کندن آنها برای تولید خز و .... می باشد. اما آنچه بزرگترین صدمات را به جانوران وارد کرده و باعث کشتارهای میلیونی آنها و انقراض نسل صدها گونه جانوری شده، تخریب زیستگاههای طبیعی، آلوده کردن رودخانه ها و دریاها و تغییرات آب و هوایی است که به دست انسان بر کره زمین تحمیل شده اند و البته در این میان نباید از نقش آلودگی هوا با گازهای ناشی از سوختهای فسیلی و کارخانه جات غافل بود که علاوه بر غیر قابل تنفس کردن هوا در شهرهای بزرگ و ایجاد بیماری در انسان و جانوران ، با ایجاد اثر گلخانه ای و گرم کردن کره زمین، عوارض ناگواری چون بالا رفتن دمای اقیانوسها، آب شدن یخهای قطبی، بالا آمدن آب دریاها، آزاد شدن منابع متان منجمد در قطب شمال و تغییرات اقلیمی غیر قابل پیش بینی را به دنبال دارد و حیات گونه های جانوری زیادی را به خطر خواهد انداخت.
 
به گزارش خبرنگار مهر، با استناد به حقایق پنهان سیرک ها و رفتار های ناجوانمردانه بسیاری از سیرک گردانان با حیات وحش و آزار و اذیت حیوانات و همچنین بر اساس اعتراض ها و واکنش های بسیاری از فعالان و حامیان حیات وحش و واکنش تعداد زیادی از هموطنان در سراسر کشور به توصیه مدیر انجمن دیده بان حقوق حیوانات از 14 تن از آیات عظام، مراجع تقلید و استادان حوزه علمیه حکم تربیت ناجوانمردانه حیوانات در شرایط آزارانده و منکر بودن چنین رفتاری مورد پرسش قرار گرفت که پاسخ های دریافتی در پی آمده است:


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مراجع تقلید در مورد حمایت از جنگلها و مراتع و برخورد با متجاوزان به این ثروتهای عمومی هشدار دادند.

 دکتر جلالی، رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی با برخی مراجع تقلید و علما در قم دیدار و گفتگو کرد. به گزارش شفقنا، مراجع و علما در این دیدارها، ضمن نام بردن از منابع طبیعی به عنوان انفال و سرمایه های طبیعی کشور خواستار فرهنگسازی در زمینه استفاده بهینه از این منابع خدادای شدند.

آنها  با اشاره به بهره برداری نامناسب از جنگلها و مراتع توسط سودجویان اراضی ملی به صورت باندی خواستار مبارزه قاطع با مهاجمان به این اراضی شدند.


 آیت الله موسوی اردبیلی عنوان کرد: با متصرفان اراضی ملی برخورد قانونی شود
 آیت الله العظمی موسوی اردبیلی با تاکید بر اینکه با متصرفان اراضی ملی باید برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد، ابراز داشت: با کسانی که جنگل ها را نابود می کنند باید به مقابله قانونی پرداخت.

به گزارش شفقنا به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم، این مرجع تقلید در دیدار با مهندس جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در سخنانی با ابراز تاسف از اینکه سودجویان اراضی ملی را به تصرف خود در می آورند، اظهار کرد: انفال از سرمایه های ملی محسوب می شود و این گونه نیست که هرکسی بخواهد بتواند بخشی از اراضی و انفال را برای خود کند.     

او با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و آموزش به مردم در راستای فرهنگ سازی حفظ منابع طبیعی، گفت: گزارشی از اقدامات این سازمان باید به اطلاع مردم برسد تا آنها با شرح وظایف و مسئولیت های مختلف این نهاد آشنا شوند.

این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم حفاظت و حراست از جنگل های کشور، اظهار داشت: نابودی جنگل ها منافع بشر را به خطر می اندازد و حفظ آن ها به سود انسان ها خواهد بود. او با بیان اینکه با کسانی که جنگل ها را نابود می کنند به مقابله قانونی بپردازید تصریح کرد: آسیب زدن به جنگلها و مراتع حرام است و مردم باید نسبت به این حکم شرعی آگاه باشند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 ارسال پارازیت شرعا جایز نیست و حرام، در حکم گناه کبیره و موجب ضمان است.

شفقنا «پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه» - شفقنا استفتائی را به شرح زیر به دفتر مراجع و آیات عظام فرستاده است:

«با توجه به بهره‌برداری دشمنان اسلام از شبکه‌های ماهواره ای جهت پیگیری و انتشار اهداف خود بر ضد اسلام و ضدمنافع جهان اسلام و ضدفرهنگ جوامع اسلامی از یکسو و آسیب ارسال پارازیت روی این امواج ماهواره‌ای که منجر به افزایش احتمال بروز اختلالات عصبی و مغزی، آریتمی قلبی یا توقف حرکت قلب، مرگ کودکان و نوزادان، ابتلا به سرطان خون، ام‌اس و بیماری‌های صعب‌العلاج می‌شود،از سوی دیگر، آیا ارسال این پارازیت‌ها به لحاظ شرعی مجاز است یا خیر و چه حکمی دارد؟»

پاسخ آیت‌ا... یوسف صانعی : «تصرف در هوا و فضای منزل مردم ولو به‌واسطه ارسال پارازیت که تعدی به سلطه مالکانه و حقوق شخصی مردم محسوب می‌شود، شرعا جایز نیست و حرام می‌باشد چه رسد به آنکه سبب عواقب خطرناک ذکرشده در سوال و ضرر زدن به انسان‌ها و صاحبان فضا باشد که در حرمت و معصیت کبیره بودنش برای ارسال‌کننده پارازیت جای شک و شبهه نبوده به‌علاوه که موجب ضمانش هم می‌باشد».

سه شنبه, 26 فروردین 1393

مطالب مرتبط :

فتوای آیت‌الله موسوی‌اردبیلی درباره پارازیت‌

سازمان محیط زیست به تکالیف قانونی خود در مورد پارازیت ها عمل می کند

ابتکار : دولت خطر پارازیتها را کم می کند



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:پارازیت - یوسف صانعی - استفتا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آیت‌الله‌ موسوی‌اردبیلی به پرسش "شفقنا"، درباره تبعات احتمالی پارازیت بر بدن پاسخ گفته است. 

 پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :متن این استفتاء به این شرح است:
با توجه به بهره‌برداری دشمنان اسلام از شبکه‌های ماهواره‌ای جهت پیگیری و انتشار اهداف خود بر ضداسلام و ضد منافع جهان اسلام و ضدفرهنگ جوامع اسلامی از یک‌سو و آسیب ارسال پارازیت روی این امواج ماهواره‌ای که منجر به افزایش احتمال بروز اختلالات عصبی و مغزی، آریتمی قلبی یا توقف حرکت قلب، مرگ کودکان و نوزادان، ابتلا به سرطان خون، ام‌اس و بیماری‌های صعب‌العلاج و به مرور زمان مرگ خاموش مسلمانان و سایر شهروندان کشورهای اسلامی می‌شود از سوی دیگر، آیا ارسال این پارازیت‌ها به لحاظ شرعی مجاز است یا خیر و چه حکمی دارد؟

 آیت‌الله‌العظمی موسوی‌اردبیلی نیز اینگونه به این استفتا پاسخ داده است:«چنانچه ثابت شود که ارسال پارازیت موجب ضرر معتنابهی مانند موارد مذکور در سوال می‌شود ارسال آنها جایز نیست.»
 
عکس : تابناک
24/1/93


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 4 ارديبهشت 1393برچسب:پارازیت - موسوی اردبیلی - استفتا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

پاپ منشور «محیط زیست بشری» را می نویسدشفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) - پاپ فرانسیس که نام خود را از قدیس فرانسیس حامی محیط و زندگی گرفته، منشوری با موضوع رابطه انسان با طبیعت می نویسد.

بر اساس گزارش پایگاه اسکای نیوز عربی، « فدریکو لومباردی » سخنگوی واتیکان تاکید کرد: طرح نوشتن منشور رابطه انسان با طبیعت که در دیدار پاپ با ریاست جمهوری فرانسه «فرانسوا اولاند» مورد بحث قرار گرفته بود؛ هنوز در مراحل اولیه نگاشتن خود قرار دارد و موضوع آن علوم محیط بشری خواهد بود.

پاپ از زمان انتخاب خود در ماه مارس گذشته بارها به مناسبت های مختلف حمایت خود از محیط را بیان کرده بود که تازه ترین این بیان ها مربوط به 14 ژانویه است که گفته بود «خداوند همیشه بخشنده است؛ ما انسان ها گاهی یکدیگر را می بخشیم اما هر کس که با طبیعت بدرفتاری کند هیچ گاه بخشیده نخواهد شد.»

قدیس فرانسیس، طبیعت را دوست داشت و گفته شده است که پرندگان را موعظه کرده؛ خورشید را برادر و ماه را خواهر می نامید .

یکشنبه, 06 بهمن 1392 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
خبرگزاری فارس: غرویان: طبیعیات از فلسفه جدا نیست/ از ژاپنی‌ها درس بگیریماستاد درس خارج حوزه علمیه گفت: با توجه به اینکه ما انسان‌ها موجودات طبیعی هستیم و هیچ گاه از طبیعت جدا نبودیم، بنابراین باید به مسئله محیط زیست توجه زیادی کنیم.
به گزارش اسکای نیوز به نقل از فارس آیت‌الله محسن غرویان استاد درس خارج حوزه علمیه به مناسبت نزدیک شدن فصل بهار درباره اهمیت پرداختن به طبیعیات در حوزه فلسفه گفت: طبیعیات یکی از بخش‌های حکمت نظری است که در کنار دو شاخه دیگر حکمت نظری، الهیات و ریاضیات معنا پیدا می‌کند بنابراین طبیعیات از فلسفه جدا نیست.

وی با اشاره به اینکه انسان‌ها موجودات طبیعی و در اصطلاح فلسفه موجود، مادی و طبیعی‌اند، توضیح داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم با طبیعت همراه هستیم و با آن زندگی می‌کنیم چرا که آغاز حیاتمان در طبیعت بوده است، ماورالطبیعه یک مرتبه‌ای در سیر معرفتی است ولی به هرحال شروع حیات ما با طبیعت است.

آیت‌الله غرویان با تأکید بر اینکه ما از نظر حیات طبیعی به آسمان، دریا، جنگل، خاک، و کل محیط زیست وابسته هستیم،‌ اظهار داشت: بنابراین اگر به هر کدام از اینها بی‌توجهی کنیم به همان اندازه به حیات و زندگی خودمان ضرر می‌رسانیم لذا از این منظر باید مراقب طبیعت باشیم و به معنای کلی مراقب درختان، دریاها و کل موجودات طبیعی باشیم. باید شرایط زندگی سالم را برای انسان‌ها و دیگر موجودات فراهم کنیم.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، صبح امروز ساعت 9 همایش گرامیداشت هفته منابع طبیعی و هفته درختکاری با حضور آیت‌الله وحیدی گلپایگانی نماینده ولی فقیه در جنوب شرق پایتخت، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصحی عضو شورای شهر و رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، شهرداری پهنه جنوب شرق، امیر سرتیپ امانی، ائمه جماعات منطقه15، امام جمعه قیام دشت و خاوردشت، شورایاری‌های منطقه15، خانواده معظم شهدا، NGOها و شهروندان منطقه15 برگزار شد. 
در این همایش ازشهروندان نمونه محیط‌زیست و درختکاری و باغبانان محیط زیست منطقه15تجلیل و قدردانی شد. 
در حاشیه این همایش 200نهال در محوطه بوستان بزرگ پردیس بانوان منطقه15 کاشته و هر نهال به نام اشخاصی که غرس نهال می‌کردند نامگذاری شد. 

*بررسی راه‌های کاهش آلودگی پایتخت 
حجت‌الاسلام و المسلمین ناصحی عضو شورای شهر و رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با تاکید بر اهمیت منابع طبیعی و عوامل موثر بر کاهش آلودگی شهر تهران گفت: توجه به نگهداری، حفظ و احترام به درختان و فضای سبز در اسلام اهمیت بسیار دارد، غرس درخت، نگهداری و بهره‌برداری، کاشت، داشت، حرمت و احترام به درختان و فضای سبز دراسلام سفارش شده است و درختان به عنوان ریه‌های جامعه، موجب سلامت، نشاط، سلامت و پویایی می‌شوند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 حافظ نیوز به نقل از فارس - آیت‌الله اسدالله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس در خطبه‌های نماز جمعه این شهر به مساله حفظ محیط زیست و اهمیت آن در اسلام اشاره کرد.

امام جمعه شیراز در بخشی از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن هفته هوای پاک، گفت: شیراز از نظر هوا وضعیت خوبی دارد و هوای ناسالم آن کم است و هوای خطرناک در آن رویت نشده اما این وضعیت تا زمانی پایدار است که ما رعایت کنیم.

وی افزود: حقابه تالاب‌ها باید داده شود و صحیح نیست که بختگان یا مهارلو به سبب ندادن حقابه دچار خشکی شود.

ایمانی ادامه داد: در روایات بر ضرورت حفظ هوای پاک، سلامت آب و زمین بکر تاکید شده ولی  این سنخ گناهان کمتر مورد توجه و تبیین قرار گرفته است.

خطیب نماز جمعه شیراز بیان کرد: آن کس که آب بی‌مورد مصرف می‌کند و خانواده‌ای را از آب شرب محروم می‌سازد و یا آن کارخانه‌ای که فیلتر نمی‌گذارد و باعث آلودگی هوا و بیماری ریوی مردم مشود به طور قطع در پیشگاه خدا مسئول خواهد بود.

جمعه 4 بهمن 1392
نوشته شده در تاريخ شنبه 3 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 امام جمعه خمینی شهر با بیان اینکه توصیه از طریق رسانه ها علاج رفع آلودگی هوا نیست، گفت: راه علاج این مشکل برخورد با مراکز و صنایع تولید کننده آلایندگی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین ˈعباس رحیمیˈ روز جمعه در خطبه های نمازجمعه افزود: توصیه از طریق رسانه ها برای آلودگی شهر فقط تسکین موقت این موضوع است.

وی با بیان اینکه نیروگاه اصفهان نیمی از سهم آلایندگی هوای اصفهان و خمینی شهر را برعهده دارد، اظهارکرد: سوخت این نیروگاه استاندارد نیست و مسوولان استان باید به دنبال اجرای راهکار جدی برای مقابله با آلایندگی این مراکز باشند.
وی گفت: تا زمانی که صنایع آلاینده در مجاورت شهر اصفهان و خمینی شهر فعال باشد مشکل آلایندگی هوا حل نخواهد شد. امام جمعه خمینی شهر تصریح کرد: مسوولان استان باید در مقابل سلامتی مردم شهر اصفهان و خمینی شهر پاسخگو باشند.
به گزارش ایرنا، وضعیت جوی هوای اصفهان در بسیاری از روزهای آذر و آبان در شرایط بسیار ناسالم، ناسالم و همچنین در برخی روزها در مرز هشدار قرار داشت همچنین در روز گذشته آلودگی هوای شهر اصفهان با میانگین 307 ((AQI) به مرحله اضطرار رسیده بود و پایگاه های اورژانس در میادین بزرگ شهر مستقر شده بودند.

تاریخ خبر: 1392/10/6

نوشته شده در تاريخ شنبه 3 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

تبریز - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: تغییر کاربری بی رویه فضای سبز و باغات در شهرها، ریه های تنفسی کلانشهرها را از بین برده و آلودگی هوا را تشدید کرده است.

آیت الله ˈمحسن مجتهد شبستریˈ روز سه شنبه در جمع کارکنان حفاظت محیط زیست این استان با اشاره به احاطه کلانشهرها توسط صنایع بزرگ، جلوگیری از تبدیل اراضی کشاورزی به واحدهای صنعتی را ضروری دانست.

وی با اشاره به شرایط ناسالم هوای کلانشهر تبریز در دی ماه امسال اظهارکرد: واردات و تولید روز افزون خودرو بدون تامین زیر ساخت ها از جمله سوخت استاندارد سهم زیادی در آلودگی هوا دارد.

امام جمعه تبریز بر فرهنگ سازی و آموزش در زمینه حفاظت از محیط زیست تاکید کرد و گفت: صدا و سیما، نشریات، ائمه جمعه، فرهنگیان و دانشگاهیان در فرهنگ سازی نقش مهمی دارند.

وی بحران دریاچه ارومیه را مشکل اصلی منطقه دانست و گفت: به نظر کارشناسان امر، مدیریت شوره زارهای ایجاد شده با برداشت اصولی نمک، راه حل زود بازدهی است که می تواند از افزایش خسارت های ناشی از خشک شدن دریاچه جلوگیری کند.




ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 25 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

به گزارش خبر معارف ایت الله امینی امام ...

آیت الله ابراهیم امینی از مراجع عظام تقلید معتقد است: آلوده کردن هوا ظلم نابخشودنی به شمار می‌رود.

به گزارش نامه نیوز، آیت الله ابراهیم امینی، امروز، 7 بهمن در جریان دیدار با مدیرکل محیط زیست استان قم، گفت: هوای پاک از نیازهای ضروری انسان است و همه وظیفه دارند در حفظ آن بکوشند.

وی تصریح کرد: اهمیت هوای پاک در زندگی انسان ضرورتی غیرقابل انکار است و در دین مبین اسلام نیز در این خصوص تاکیدات فراوانی وجود دارد. مسئولیت پاک نگهداشتن هوا برعهده مسئولین و مردم است که باید اجرایی شود.

آیت الله امینی با اشاره به آلودگی‌های موجود، خواستار برنامه ریزی مناسب برای رفع این مشکل شد و گفت: مسئولان برای کاهش آلودگی‌ها برنامه‌ریزی جامعی داشته باشند. به گزارش ایسنا، امام جمعه قم با اشاره به وجود باغات در شهر قم در زمان‌های گذشته و تاثیر درختان بر پاکی و تصفیه هوا، بر کاشت درختان مثمر در شهر و اطراف شهر تاکید کرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 23 بهمن 1392برچسب:آیت الله امینی,مرجع تقلید,هوای پاک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

به گزارش مرکزی دیلی ، محمد رادپور وکیل دادگستری و دانشجوی دکتری حقوق در وبلاگ خود درباره یکی از راهکارهای موثر برای کاهش آلودگی هوای اراک نوشت :

به دلیل پرونده ای که در شازند داشتم و مجبور به حضور در دادگستری این شهرستان بودم، در مسیر راه  مشاهده  گازهای منتشره از دودکشهای نیروگاه شازند  که به نظر بنده فاجعه بود! مرا بر آن داشته تا با استناد به آیه شریفه ” لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم” (سوره مبارکه نساء-آیه ۱۴۸) و با این معنی که”خدا دوست نمی‏دارد که کسی با گفتار زشت به عیب خلق صدا بلند کند مگر آنکه ظلمی به او رسیده باشد” و همچنین با نظر به اصل ۸ قانون اساسی که اشعار می دارد:”در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ دعوت‏ به‏ خیر، امر به‏ معروف‏ و نهی‏ از منکر وظیفه‏ ای‏ است‏ همگانی‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ یکدیگر، دولت‏ نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت‏. شرایط و حدود و کیفیت‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند. “والمؤمنون‏ و لمؤمنات‏ بعضهم‏ اولیاء بعض‏ یأمرون‏ بالمعروف‏ و ینهون‏ عن‏ المنکر”. به نوبه خود از مسوولین محترم شهر،استان و کشور تقاضا داشته باشم تا مقوله جلوگیری از آلودگی محیط زیست را به طور بسیار جدی تر در دستور کار خود قرار دهند و به خواسته های بحق همشهریان عزیز پاسخ مثبت و عاجل داده  و با اتخاذ تصمیمات شایسته و به دور از هرگونه توجیهات غیر قانونی و به قید فوریت نسبت به خارج کردن صنایع آلاینده از چرخه تولید تا رفع موانع اقدام فرمایند.

 در ضمن همان طور که شهروندان از مسوولین خود انتظاراتی دارند، لکن خود نیز می بایست در راستای تحقق اهداف زیست محیطی و زندگی در محیطی سالم قدم های مثبتی بردارند که در این راستا پیشنهاد میشود به صورت خودجوش همشهریان عزیز و حداقل برای شروع، روزهای سه شنبه هر هفته صرفا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و یا با استفاده از دوچرخه و یا پیاده نسبت به انجام امور روزانه خود اقدام نمایند، که این مهم نه تنها باعث حفاظت از محیط زیست است، بلکه منافع اقتصادی شخصی و اجتماعی را نیز به همراه خواهد داشت.

تاریخ : ۸ دی ۱۳۹۲

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, توسط |
بوشهر - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان بوشهر گفت: در آیات قرآن نیز به حفاظت از محیط زیست توجه خاصی شده است و حفاظت از محیط زیست حفاظت از آیات الهی است.
 
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر چهارشنبه در اختتامیه جشنواره رضوی محیط زیست ضمن تشکر از برگزاری این جشنواره اظهار داشت: محیط بانی و محیط زیست یکی از عوامل ضروری حیات انسانی است. محیط زیست منظومه به هم پیوسته است که خداوند که خود آفریننده آن است، فرشتگانش را محیط بانان اولیه حیات انسان قرار داده است.

وی افزود: محیط بانی کاری آسمانی و ماموریتی الهی است و خداوند محیط زیست را برهانی برای وجود خود قرار داد و در قرآن کریم نیز آیه هایی در این خصوص وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در بوشهر عنوان کرد: در عرصه فضای علمی از دیرباز پژوهش و تحقیقات محیط زیست دارای نقش مهم برای تولید علم بوده است و در عرصه شیمی، زمین شناسی، دانش هوا فضا شاهد پیشرفت هایی هستیم.

آیت الله صفایی عنوان کرد: هم اینک در بسیاری از موارد می بینیم که ضررهای بسیاری به محیط زیست وارد شده است و بعضا موجب انقراض برخی از موجودات می شود و حیات را دچار بحران کرده است. این عوامل  به خاطر عدم دانش و مراقبت‌های محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ترکیبات شیمیایی و رها کردنش در طبیعت یکی از عوامل تخریب محیط زیست و انقراض گونه های مختلف جانوران می‌شود گفت: هر چند در گسترش منابع آلاینده و آزاد شدن پسماند های مخرب تهدیداتی ویژه وجود دارد اما صید بی رویه در حوزه دریا و چه در حوزه خاک و عدم توجه به حراست و حفاظت از موجودات تهدید دیگری است که با برنامه ریزی های دقیق استانی زیست بوم سالم و زیبا طراحی خواهد شد.

امام جمعه بوشهر خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم زندگی سالم داشته باشیم باید محیط زیست خوبی دارا باشیم، استان بوشهر استانی است که در جغرافیای خود هم دارای ترکیبات ویژه خاکی است اما با وجود منابعی مثل گاز و نفت باید برای ضربه نزدن این دو عصر به محیط زیست برنامه ویژه ای را تدوین کرد.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۶/۲۰

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 10 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
نمایش عکس در اندازه واقعی742295
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
کرمان فردا - امام جمعه کرمان خطاب به استاندار گفت: از هم اکنون باید به فکر مسئله آلودگی هوا بود و با پیشگیری مانع از ضررهای آینده و اجرای طرح‌های اضطراری شد.
 
  آیت‌الله سیدیحیی جعفری در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمان گفت: حضرت محمد(ص) می‌فرمایند، کسی که کاری را بدون علم و تخصص انجام دهد، مفسده کار وی از مصلحت آن بیشتر است. وی افزود: تمام مسئولیت‌ها شرایط خاص خود را دارند و فرد عالم می‌تواند کار را به خوبی انجام دهد و فایده‌ای را عاید جامعه کند.

 امام جمعه کرمان با اشاره به نخستین حضور علیرضا رزم‌حسینی استاندار جدید کرمان در شورای فرهنگ عمومی استان تصریح کرد: توصیه‌هایی را به استاندار در زمینه‌های مختلف داشته‌ایم تا کارها را با دقت بررسی کنند.

 آیت‌الله جعفری افزود: استان کرمان از هم اکنون باید به فکر مسئله آلودگی هوا باشد و با پیشگیری مانع از ضررهای آینده و اجرای طرح‌های اضطراری باشد.

چهارشنبه 4 دي 1392

مطالب مرتبط :

امام جمعه کرمان خطاب به استاندار: مسئله آلودگی هوا در کرمان را جدی بگیرید

نوشته شده در تاريخ جمعه 4 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
دین و اندیشه - آیت الله محسن غرویان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه اسلام چقدر به محیط زیست اهمیت داده، گفت: در یک روایت داریم الدنیا مزرعة الآخره. دنیا مزرعه آخرت است. مزرعه یعنی محل زراعت و کشت و زرع و وقتی دنیا مزرعه باشد یعنی مثل کشتزاری است که باید کاشت، داشت و برداشت داشته باشیم. یعنی باید این کشتزارها یکسری مراقبت هایی بشود. این می شود همان حفاظت از محیط زیست.

وی افزود: یعنی طبق این روایت وقتی دنیا گفته می شود یعنی همین خانه، جنگل، دریا، آب و هوا، بیابان و همه محیطی که در آن در دنیا زندگی می کنیم. همه اینها اطلاق محیط ریست دنیوی ماست. این به عنوان مزرعه است. هر مزرعه ای هم باید مراقبت شود تا محصول بدهد و اگر مزرعه مراقبت نشود محصول نخواهد داد. این روایت نکاتی را راجع محیط زیستمان در این دنیا حکایت می کند. محیط زیست ما باید سالم و لذت بخش و زیبا و نشاط آفرین باشد و بتواند تغذیه مادی و جسمانی ما را اولاً تأمین کند. به دنبال تغذیه مادی و جسمانی سالم، روح ما هم از نشاط و شادابی برخوردار خواهد شد، زیرا روح و عقل سالم در بدن سالم است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
حقوق شهروندی جزء اولویت‌های دین اسلام است چراکه به نوعی حق‌الناس محسوب می‌شود و پاکیزگی محیط زیست و آلوده نکردن شهر نیز جزء حق‌الناس است پس اگر ما باعث آلودگی سطح شهر شویم حق‌الناس بوده و خدا از حق‌الناس نمی‌گذرد.

 یک عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: دین‌مداری نباید محدود به اعمال فردی شود بلکه باید تمام احوالات اجتماع را مدنظر قرار داد و آلوده نکردن هوا نیز از جمله اصول دین‌مداری ما است.

 گفت وگو نیوز : حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی با بیان این‌که « در گفتار روزمره خود همواره می‌گوییم حوزه دین و دنیا در هم تنیده است‌ ولی هیچ‌گاه به این امر عمل نمی‌کنیم» ‌اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از مسائلی است که اسلام به آن توجه زیادی کرده و این امر و نهی‌ها در حوزه دنیا کاربرد زیادی دارد ولی متأسفانه در جهان امروز کمتر به آن اهمیت داده می‌شود.

 وی تاکید کرد: ما باید بدانیم که نهی از منکر فقط محدود به حجاب،‌ نماز و مسائل دینی نمی‌شود بلکه اسلام دستورات زیادی برای رسیدگی به جسم مؤمن دارد. وی یادآور شد: یکی از نهی از منکرها‌یی که در اسلام به آن توجه زیادی شده این است که هرگاه دیدیم افراد به جسم‌شان ضرری می‌زنند آنها را از این کار نهی کنیم که متأسفانه آلودگی هوای شهرهای بزرگ هم به نوعی به جسم انسان ضرر می‌رساند.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: حقوق شهروندی جزء اولویت‌های دین اسلام است چراکه به نوعی حق‌الناس محسوب می‌شود و پاکیزگی محیط زیست و آلوده نکردن شهر نیز جزء حق‌الناس است پس اگر ما باعث آلودگی سطح شهر شویم حق‌الناس بوده و خدا از حق‌الناس نمی‌گذرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 20 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

خبرگزاری فارس: ‌مسئو‌لان برای رفع آلودگی هوا چاره‌اندیشی کنندبه گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدعلی علوی گرگانی ظهر امروز در دیدار با مدیران و کارکنان اداره کل محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه در قبال حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست باید ارتقا پیدا کند اظهار داشت: وظیفه حفاظت از محیط زیست بر عهده تمام مردم و مسئولیتی همگانی است.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از آلودگی‌ها وظیفه همگانی است تصریح کرد: باید به مسئله پیشگیری بسیار اهمیت داد چرا که اگر از آن غفلت شود سبب مشکلاتی برای مردم و جامعه خواهد شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

خبر آنلاین به نقل از حوزه نیوز: آیت‌الله مظاهری در دیدار معاون رییس‌جمهور و دکتر ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر ضرورت، اهمیت، حفظ و حراست از محیط زیست، عنوان کرد: تلاش برای حفظ محیط زیست، یک وظیفه همگانی است که علاوه بر مسئولان و نهادهای ذی ربط، به همکاری آگاهانۀ مردم نیز نیاز دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

برای لایه اوزون فتوا داده‌ام

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از روابط عمومی شهرداری اصفهان، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در این دیدار ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله حسین(ع) اظهار کرد: وقتی به اصفهان می‌آییم مشاهده می‌کنیم که شهرداری اصفهان خیلی خوب کار کرده است، ای کاش همه جا همین طور فعالیت می‌کردند، شهرداری اصفهان واقعاً نمونه است.

این مرجع تقلید افزود: اسلام دین جامعی است و این جامعیت یکی از دلایل حقانیت این دین است. وی با بیان اینکه بارها علما درباره مباحث زیست‌محیطی صحبت کرده‌اند، تصریح کرد: منابع زیرزمینی، آب، جنگل تنها متعلق به ما نیست بلکه نسل‌های آینده نیز از این منابع حق دارند و اگر حتی من بیش از حق خود از این منابع استفاده کنم غاصب هستم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 6 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

خبر آنلاین - وبلاگ > اسماعیلی، محسن - حفاظت از محیط زیست یکی از مهمترین دغدغه های بشر است زیرا افزایش جمعیت، رشد صنعت، مصرف زدگی افسار گسیخته و تغییرات آب وهوایی انسان را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است. به همین مناسبت مقاله حاضر نگاهی از دیدگاه فقه و حقوق دارد به مبانی و دلایل این دغدغه و آنچه باید در این زمینه انجام شود. 

اهمیت مباحث زیست محیطی

حفاظت از محیط زیست اکنون به یکی از مهمترین دغدغه های بشر تبدیل شده است؛ چراکه افزایش یکباره جمعیت،رشد صنعت و فناوری، مصرف زدگی افسار گسیخته شهروندان و تغییرات آب وهوایی، انسان را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است که به پایان رسیدن یا حداقل کاهش کمیت وکیفیت بهره مندی از مواهب نهفته در دامن طبیعت یکی از آنهاست.

اشتهای سیری ناپذیرافراد و مسابقه بی پایان در مالکیت و بهره‌وری از منابع طبیعی و حس سودجویی و فزون طلبی سرمایه داران و تولیدکنندگانِ بزرگ تهدیدی روزافزون برای منابع طبیعی و حقوق انسان‌ها محسوب می‌گردد. این یک دغدغه جهانی است و به همین دلیل از پنجاه سال قبل تا کنون بیش از 180 کنفرانس توسط مجامع بین المللی برگزار شده است که مهم ترین آن کنفرانس 1972 میلادی در استکهلم توسط سازمان ملل متحد بوده که طی اصول 26 گانه خود قواعدی را برای حفاظت محیط زیست مطرح کرد.

پس از آن باید از کنفرانس ریودوژانیرو برزیل نام برد که در سال 1992 میلادی با حضور سران 126 کشور شرکت کنندگانی در حدود ده هزار نفر و حضور نُه هزار خبرنگار از سراسر جهان تشکیل شد و ازجمله مصوبات آن چنین بود که استفاده دولت‌ها از خاک کشور خود نباید به گونه‌ای باشد که به کشورهای دیگر آسیب وارد رساند.

علت تشکیل جنبش‌ها و کنفرانس‌هایی از این نوع، وقوع حوادث دردناکی مثل واقعه بوپال هند در سال 1984 میلادی است که براثرنشت گاز به مرگ دو هزار نفر و آسیب دیدگی دویست هزارنفر انجامید و فجیع ترین ضایعه تاریخ نامیده شد و نیز وقوع حادثه اتمی چرنوبیل اوکراین که در سال 1986 میلادی موجب مرگ سیصد نفر و ایجاد پانصد میلیارد دلار خسارت گردید.

ازسوی دیگربه گزارش UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد) متأسفانه سالیانه 5/6 میلیون تن فضولات و ترکیبات سمی که هفتاد درصد آنها مواد زائد پلاستیکی هستند و تجزیه آنها پنجاه سال طول می‌کشد، وارد آب دریاها می‌شود .همچنین طی دو دهه گذشته هزار سانحه دریایی رخ داده که فقط در سال 1985 منجر به ورود بیش از 312 میلیون تن نفت خام به آب دریا شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 6 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
نظر مراجع در خصوص زیان دیدگان از آلودگی هوا

 آلوده کردن طبیعت، غیر انسانی و غیر اخلاقی هست و باید جبران شود.

 دفاتر مراجع عظام  استفتاء افکارنیوز در خصوص آلودگی هوا را پاسخ دادند.

به گزارش افکارنیوز ، دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی عاملیت آلودگی هوا را حق الناس دانسته و معتقد است ضرری که از سوی آلوده کننده ایجاد می شود باید جبران شود که بسیار سخت است چرا که وقتی دود وسیله آلاینده شما به ریه شهروندی رفته و وی را دچار سرطان می کند نمی توانید شخص را پیدا کرده و حلالیت بطلبید از این رو کسانی که آلودگی هوا را ایجاد می کنند باید ضرری را که به مردم می زنند جبران نمایند.

دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی نیز نظر مشابهی دارد و معتقد است که تجاوز به حد و حدود مردم ظلم است و باید رعایت شود در عین حال آلوده کردن طبیعت، غیر انسانی و غیر اخلاقی نیز هست و باید جبران شود.

آیت‌الله العظمی مظاهری نیز با اشاره به تاکید تعالیم دینی بر ضرورت حفظ محیط زیست، معتقد است : کوتاهی در حفظ محیط زیست، حق‌النّاس است از این‌رو باید همۀ ما به مسأله محیط زیست به عنوان یک موضوع شرعی نیز نگاه کنیم. آیت‌الله مظاهری جبران آلودگی آب آشامیدنی و نیز آلودگی هوا را که برای سلامتی جسمی و روحی مردم مضر است، وظیفه دولت و مردم می داند.
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.